Hoogeveen, 25 mei 2025 – De fractie van Gemeentebelangen Hoogeveen roept het college van burgemeester en wethouders op om het dertien jaar oude parkeerbeleid van de gemeente dringend te actualiseren.
De huidige parkeernota dateert uit 2011 en sluit volgens de partij niet meer aan bij de realiteit van vandaag.
“Het is onbegrijpelijk dat we in 2025 nog steeds werken met beleidskaders uit een tijd waarin elektrische auto’s zeldzaam waren en parkeerapps nauwelijks bestonden,” aldus raadslid Geert-Jan Walda. “Beleid moet met de tijd mee, niet blijven steken in het verleden.”
Hoewel in 2019 een herziening werd gestart en er in 2022 een conceptnota verscheen, werd deze na stevige kritiek ingetrokken. Sindsdien is het stil gebleven. Alleen de juridische kant is aangepast met een nieuwe verordening per 1 januari 2025, maar een inhoudelijke visie ontbreekt volgens de partij volledig.
Gemeentebelangen Hoogeveen wijst op signalen van inwoners en ondernemers over scheve parkeerdruk: sommige gebieden zijn overvol, terwijl andere parkeerplaatsen grotendeels leeg blijven. “Dat vraagt om maatwerk en slimme sturing,” zegt Walda. “Niet om beleid dat letterlijk en figuurlijk stil staat.”
De partij vraagt het college om duidelijkheid over de stand van zaken en een concreet tijdpad voor een nieuwe parkeernota. Ook wil zij weten welke lessen zijn getrokken uit het mislukte traject in 2022 en hoe inwoners en ondernemers nu wél goed worden betrokken.
Totdat er een nieuw beleid ligt, pleit Gemeentebelangen voor tijdelijke of experimentele maatregelen in probleemgebieden, zoals betere informatievoorziening, aangepaste vergunning verdeling of inzet van technologie om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.
“Als we willen dat Hoogeveen vooruitgaat,” besluit Walda, “moeten we ook het beleid durven vernieuwen dat onze mobiliteit en leefomgeving direct raakt.”