Albert Weishaupt neemt afscheid van het RvEC

Hoogeveen, 28 januari 2025 – Na twintig jaar als bestuurder van het RvEC gaat Albert Weishaupt deze week met pensioen. Tijdens afscheidsbijeenkomsten met collega’s, familie, externe relaties en andere genodigden werd uitgebreid stilgestaan bij gebeurtenissen uit Albert zijn RvEC-jaren, zijn kijk op onderwijs en de toekomstwensen van én voor Albert. Gastspreker Berend Kamphuis, lid College van Bestuur van Verus, omschreef Albert als een klimmer, bouwer, ziener en dienaar van goed onderwijs: “Zijn houding – de mens willen zien vóór de regels – ligt ten grondslag aan onderwijsconcept Eduwiek. Dat is een erfenis van onschatbare waarde.”

Albert’s reis in het onderwijs begon niet gemakkelijk. “Ik herinner me nog dat ik een beroepentest moest invullen en dacht: waar ben ik goed in? Ik wilde graag meester worden, maar had weinig vertrouwen in mijn capaciteiten.” Hij ging naar de lagere technische school (lts) en ontmoette daar een docent die zijn blik veranderde. “Het kwartje viel en het licht ging aan.” Vanaf dat moment volgde een indrukwekkende opmars: van de mts naar de hts, vervolgens de universiteit en uiteindelijk een promotie in de natuurkunde. Deze ervaring inspireerde Albert om anderen te helpen groeien. “Het groeien en bloeien van jonge mensen kan alleen als mensen in het onderwijs hun verantwoordelijkheid nemen. Onderwijs kan levens veranderen.”

Inclusiever onderwijs als missie
Twintig jaar geleden stapte Albert in een lastige situatie: de school verkeerde in financieel zwaar weer. Zijn eerste taak als bestuurder was om stabiliteit te creëren. “Terwijl ik me daarop richtte, ging het onderwijs gewoon door. Dat zegt veel over de toewijding van ons personeel.” Na het herstellen van de financiën lag de focus op huisvesting. De oude gebouwen waren verouderd, en er werden plannen gemaakt voor nieuwe, moderne panden. “Een schoolgebouw moet passen bij wat je als school wilt zijn. Voor het RvEC is dat een plek waar iedere leerling een succesvolle leerloopbaan kan hebben.” Die visie leidde tot de eerste stappen richting inclusiever onderwijs: onderwijs voor álle kinderen, ongeacht hun mogelijkheden of beperkingen. “Waarom zou een leerling met een beperking geen diploma kunnen halen? Ik geloof dat een school ruimte moet creëren zodat elk kind kan leren en groeien.”

School als bouwplaats van de samenleving
Voor Albert is een school meer dan een plek om kennis op te doen. “Onderwijs gaat over veel meer dan kwalificaties. Het gaat om persoonsvorming en socialisatie. Dat zijn de bouwstenen voor een goede samenleving. Een samenleving die democratisch en inclusief is. Juist de verschillen tussen mensen – of ze nu in een rolstoel zitten, hulp nodig hebben, of een andere achtergrond hebben – maken een samenleving sterk. Uniformiteit is gevaarlijk. Diversiteit zorgt ervoor dat we van elkaar leren en elkaar helpen.” De school speelt hierin een cruciale rol. “Hier leren leerlingen samenwerken, fouten maken en daarvan leren. We moeten een omgeving bieden waar iedereen zich kan ontwikkelen. Als we als scholen niet inclusief zijn, lopen we weg van onze maatschappelijke taak. We helpen leerlingen niet alleen zichzelf, maar ook de samenleving van morgen vorm te geven.”

Samen werken aan beter onderwijs
Albert benadrukt dat goed onderwijs niet van bovenaf wordt opgelegd. Hij pakt een beeldje van Mickey Mouse erbij en vertelt het verhaal van de tovenaarsleerling. “De leerling dacht dat hij met een magische staf alles kon regelen. Maar het werd een puinhoop. We denken soms dat we het beter weten, maar we hebben elkaar nodig om goede beslissingen te nemen.” Volgens Albert werkt onderwijs het beste als iedereen betrokken is: docenten, leerlingen en ouders. “Besluiten die samen worden genomen, zijn altijd beter. Het gaat erom ruimte te geven aan mensen, hen in hun kracht te zetten en samen te stralen.”

Momenten van verlies en veerkracht
Naast de hoogtepunten waren er ook moeilijke momenten in Albert’s carrière. “We hebben afscheid moeten nemen van leerlingen en collega’s die op jonge leeftijd overleden. Dat zijn heftige gebeurtenissen. Ook de coronajaren en andere aangelegenheden zijn ingrijpend geweest.” Toch ziet Albert hierin ook de kracht van de school. “We hebben dat samen altijd goed opgevangen: met een koel hoofd en een warm hart.”

Een boodschap voor de toekomst
Met zijn pensioen in zicht laat Albert een duidelijke boodschap achter. “Geef kinderen de ruimte om te ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen. Onderwijs gaat niet alleen over cijfers, maar over het bouwen van een samenleving waarin iedereen meetelt.” Albert kijkt met trots terug op zijn jaren bij het RvEC. “Ik ben dankbaar voor wat we samen hebben bereikt. Het is mooi om te zien hoe deze school blijft bouwen aan een inclusieve toekomst. Dat maakt me hoopvol voor de generaties die komen.”

Kristiaan Strijker nieuwe bestuurder
Vanaf februari neemt Kristiaan Strijker het stokje over van Albert Weishaupt. Kristiaan Strijker – zelf oud-leerling van het RvEC en tot februari werkzaam als gemeentesecretaris in de gemeente Súdwest-Fryslân – kijkt ernaar uit om een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendige onderwijsomgeving voor iedere leerling, in de gemeenschap waar hij zelf deel van uitmaakt.